Mevlana reče: "Stanovnici Džehennema (Pakla) su sretniji u Paklu
nego ovdje, jer u Paklu stječu spoznaju o Bogu; a nijedna spoznaja nije slada
od one o Bogu. Ako žele biti na ovom svijetu, to je zato da bi radili u cilju
sticanja znanja o pokazivanju Božanske milosti, a ne zato Stoje ovaj svijet
bolji od Pakla. Što se tiče licemjera, oni se šalju u najveće dubine Pakla, jer
njima je bila došla vjera; nevjerništvo licemjera je bilo veliko, a on nije
ništa učinio. Za njega je kazna teža, kako bi postigao spoznaju Boga. Ali, do
nevjernika (kafira) vjera nije bila došla. Njegovo nevjerništvo je bilo
slabije, i on će dobiti spoznaju nakon blaže kazne.
Uzmite zavjesu i tepih u kojima se nakupila prašina: dovoljno je da samo
jedna osoba malo protrese zavjesu da bi ona bila čista (od prašine); ali, da bi
se čilim oslobodio prašine potrebno je najmanje četvoro (Prilikom istresanja).
Kada stanovnici Džehennema (Pakla) kažu: "Prolijte na nas vode ili nešto od onoga
čime vas je Allah obdario!",572 oni to ne govore zato što žele
hrane i pića, nego traže da se na njih prospe zračenje Božije milosti i
praštanja: "Prospite na nas to što je sjalo nad vama i još sija."
U času kada mlada, Kur’an, skine svoj veo, kraljevstvo vjere je oslobođeno.
Ako ti proučavanje Kur’ana ne pruži nikakvo zadovoljstvo i ništa ti ne
otkrije, to je stoga što on odbija da mu skineš veo; on s tobom mudro postupa,
pokazujući se ružnim; on ti kaže: "Nisam ja ta ljepotica". Kur’an je
u stanju da se pokaže kakvim želi. Ali, ako ne nastojiš da mu skineš veo,
nastojeći da ga zadovoljiš, zalijevajući njegovo polje i čineći mu usluge iz
daleka svime što ga čini zadovoljnim, tada će ti se on sam otkriti, a da mu ti
i ne skineš veo.
Traži Božije ljude. "A ti, o dušo smirena, vrati se Gospodaru svome
zadovoljna a On tobom zadovoljan, pa uđi medu robove Moje, i uđi u džennet Moj!"573
Uzvišeni Bog ne govori svakome; poput kraljeva na ovom svijetu, koji ne
razgovaraju sa svakim prodavcem ćaršafa i tkačem; oni su odredili vezira i
zamjenika kralju, i sa kraljem se razgovara preko njegovog posrednika. Isto
tako, ni Bog ne razgovara sa svakim; On je odabrao jedno stvorenje, tako da
svako kome je nešto potrebno dobije što želi zahvaljujući njemu.
Zato su došli svi poslanici: bez njih nema puta.574 "Tiposlanici
su Božiji namjesnici" (Halife na zemlji).
572 Kur’an, VII, 50. Kur’an,
573 LXXXTX, 27-30.
574 Vodica.