Forma je
sekundarna za ljubav,370 jer bez ljubavi, ona nema vrijednosti.
Sporedno ne može postojati bez glavnog. Kod Boga se ne govori o formi, jer
forma je sekundarna, a o Njemu se ne može govoriti na sekundarnom nivou.
Neko371
reče: "Ni ljubav ne može biti predstavljena niti posmatrana bez forme.
Dakle, ona je u odnosu na formu sekundarna." Mi kažemo: "Zašto ljubav
nije predstavljena bez forme?372 Ona je prije uzroka forme. Ljubav
proizvodi stotine hiljada formi. One su i očigledne i ostvarene. Slika ne
postoji bez slikara, a ni slikar bez slike; ali slika je sekundarna, a slikar
je glavni, "kao kretanje prsta i kretanje prstena."
Dok nema
ljubavi prema nekoj kući, arhitekt ne zamišlja oblik niti crta te kuće; isto
tako, jedne godine žito vrijedi zlata, a druge vrijednosti su prašine. Oblik
žita je uvijek isti: vrijednost i cijena žita ovise o želji; isto je tako i sa
umjetnošću koju ti želiš i u koju si zaljubljen, i ona za tebe ima određenu
vrijednost; ali u vremenu u kojem neka umjetnost nema ljubitelja, niko niti uči
niti se bavi tom umjetnošću.373 Kažu daje ljubav isto toliko i
nedostatak koliko i potreba za nečim. Potreba je porijeklo, a ono za Čim se ima
potreba je sekundarno. A ja kažem: riječ koju izgovaraš potječe iz potrebe. Te riječi
su nastale iz tvoje potrebe; ti si želio tu riječ, i ona je rođena. Potreba,
koja je prethodila, dovela je do rađanja te riječi. Bez nje je potreba
postojala; dakle, ljubav i potreba nisu sekundarne u odnosu na riječ.
Neko
reče: "Ako je riječ bila cilj te potrebe, kako cilj može biti
sekundaran?"
Odgovorih:
"Cilj je uvijek sekundaran; jer cilj korijena stabla je plod, a on je
sporedan."
370 Smisao.
371 "Ako ti nedostaje forma, smatraj da to nije
ništa / Tijelo nije važno, jer ti si duša." - (Ruh).
372 Onaj ko to kaže, griješi.
373 Jer nema ljubavi prema tome.
|
364 Kur’an. LXVDI, 10
365
Kur’an,
LXVIU. 11-12.
366 Kur’an, II, 7.
367 Djelovanje.
368
Njegovo
zadovoljstvo.
369 Prljave.
|