22. Poglavlje (Ders)

Bitno je da se Ibn Haviš244 čuva ogovaranja u pogledu Šejh Salahuddina;245 možda će takav stav za njega biti od koristi i osloboditi ga tmina i velova.

Ibn Haviš je govorio: "Ljudi su napuštali svoje zemlje, očeve i majke, porodice, bhske rođake i plemena i išh iz Hinda u Sind. Napravili su čizme od

Ibn Haviš je govorio: "Ljudi su napuštali svoje zemlje, očeve i majke, porodice, bliske rođake i plemena i išli iz Hinda u Sind. Napravili su čizme od željeza koje su se raspale u komade, u nadi da će sresti čovjeka koji bi poznavao miris drugog svijeta. Koliko je ljudi umrlo u tom nastojanju a da nisu uspjeli sresti takvog čovjeka!" A ti, koji si u vlastitoj kući naišao na takvog čovjeka, okrećeš mu leda. To je strašna nemarnost i nevolja.

Davao mi je savjete o Šejhu šejhova, Salahuddinu (neka Allah obnavlja njegovu vladavinu), govoreći da se na njegovom licu vidjelo da je to velik i moćan čovjek. "Eto, otkako sam došao u službu našeg Učitelja, nisam ga čuo ni jednog jedinog dana da vas je nazvao drugačije nego naš Učitelj, naš Gospodar, naš Voljeni. Nikada nije upotrijebio nikakav drugi izraz." Nisu li ga njegove loše namjere (Ibn Havišove) sada udaljile od ovakvog stava? Danas, kada govori o Šejhu Salahuddinu, kaže da on nije niko i ništa.

Kakvu mu je nepravdu nanio Šejh Salahuddin? Nikakvu; osim što je vidio kako pada u provaliju, i rekao mu: "Nemoj da padneš u provaliju", iz čiste samilosti koju osjeća prema svim ljudima; a on prezire tu samilost. Jer, ako učiniš nešto što se ne sviđa Salahuddinu, naći ćeš se u središtu njegovog gnjeva; a kad si tu, kako onda možeš pristupiti svjetlosti? Jer, što dalje ideš, sve više se pokrivaš i zatamnjuješ dimom pakla; on te tada savjetuje, govoreći: "Ne zadržavaj se pod mojim gnjevom; napusti prostore moga gnjeva i ljutnje, i kreni prema mojoj dobroti i milosrđu; jer, kada učiniš nešto što mi se sviđa, procirijećeš u moju milost." Tada će tvoje srce biti pročišćeno i postaće svijetlo.

On ti daje dobre savjete, u tvom interesu i za tvoje dobro; a ti misliš da su njegova samilost i savjeti posljedica nekih skrivenih motiva i namjera. Kakvu bi namjeru i kakvo neprijateljstvo taj Čovjek mogao imati prema tebi? Nije li istina da kada si priuštiš neko zadovoljstvo - pijući zabranjeno vino, uzimajući hašiš i slušajući muziku ili na neki drugi način, u tom trenutku, zadovoljan si svojim neprijateljem, opraštaš mu i želiš da mu ljubiš ruke i noge; u tom času, u tvojim očima su i vjernik i nevjernik isto. No, Šejh Salahuddin je u samom začetku radosti; on posjeduje mora radosti. Kako bi on prema nekome mogao gajiti mržnju i zle namjere? Bože sačuvaj! Naprotiv, on govori iz samilosti i ljubavi prema stvorenjima. Inače, kako bi onaj koji posjeduje kraljevstvo (kraljevsko dostojanstvo) i veličinu mogao gajiti zle namjere prema tim skakavcima i žabama? Šta vrijede ti jadnici prema njemu?

Nije li rečeno, za Vodu Života, da se nalazi u tminama? Tmine su tijelo (Nebija i Evlija) odabranih, a Voda Života se nalazi u njima. Ako ti prezreš te tmine i okreneš se od njih, kako će Voda Života doći do tebe?

Zar nije istina da kada želiš proučavati sodomiju sodomita, ili prostituisanje prostitutki, ti to nećeš moći a da ne podneseš hiljadu neprijatnosti: napade, suprotstavljanja tvojoj volji, dok to ne postigneš i ne naučiš? Kako bi uspio steći vječan i stalan život, koji je boravište poslanika i odabranih, a da ne doživiš neke nevolje i da se odrekneš nekog posjedovanja?

Ovaj Šejh ti ne nalaže ono što su ti nalagali stari šejhovi: da napustiš svoju ženu i djecu, bogatstvo i položaj. Oni su naređivali: "Napusti ženu, da je mi uzmemo", i to se podnosilo. Kako to da vi sad, kad vam se savjetuje da učinite neku sitnicu, ne možete to da podnesete? "Ne volite nešto, a ono može biti dobro za vas."246

Šta kažu oni ljudi? Njih su osvojili sljepilo i neznanje. Oni nisu svjesni toga kolikim prevarama se prepušta jedan čovjek kada se zaljubi u dječaka ih ženu, kolika poniženja on trpi, kolika bogatstva žrtvuje da bi ih zaveo, danonoćno se trudeći da dobije ono što mu srce žeh. Njega ta trkane zamara i zbog nje ostavlja sve drugo. Da li su ljubav prema šejhu i ljubav prema Bogu manje vrijedne?

Ako on kritikuje i napušta šejha zbog najmanje naredbe, savjeta ili hira, jasno je da nije ni zaljubljen niti tražitelj (istraživač). Da je zaljubljen ih istraživač, podnosio bi mnogo više od ovog što smo opisali. Za njegovo srce, izmet bi bio med i šećer.

246 Kur’an, D, 216.

247 Grad smješten na sjeverozapadu Konje, pored Sivasa.

248 Antiohija (Antakija).

249 I da se vesele.