Poslanik (neka je spašen) je sjedio sa svojim ashabima. Nevjernici počeše
da ih kritikuju. On reče: "Svi vi znate da na ovom svijetu samo jedan
čovjek ima objavu: objava njemu dolazi, a ne bilo kome; za njega se znakovi i
obilježja manifestuju u njegovim riječima, njegovim djelima i na njegovom licu,
i u svakom od njegovih dijelova. I sada, kada vidite te znakove, okrenite svoja
lica njemu i čvrsto pristanite uz njega, da vas povede za ruku."
Oni ostadoše svi bez riječi; i kako nisu imah više riječi, nevjernici
staviše ruke na svoje mačeve i krenuše, počeše vrijeđati ashabe, udarati ih,
proklinjati. Poslanik a.s. reče svojim ashabima: "Strpite se, da ne bi
rekli da ih silom savlađujemo i da im na silu želimo nametnuti vjeru. Bog će
širiti ovu vjeru." Tako ashabi, za neko vrijeme, nastaviše u potaji moliti
i sporninjati Muhammedovo ime, dok ne dođe objava: "I vi izvucite mačeve i
borite se."
To Što se za Poslanika a.s. kaže daje bio "neuk" (ummi)379
ne znači daje on bio nesposoban da piše i izučava nauke; nazivan je
"neukim", zato što su mu pisanje, nauka i mudrost bih urođeni, a ne
stečeni. Može h onaj ko piše na licu mjeseca biti nepismen? I kako su, u
svijetu koje on nije poznavao, mogli učiti od njega? Šta to čudesno može
posjedovati djelimična inteligencija, što ne bi imala univerzalna
inteligencija? Djelimična intehgencija380 nije sama po sebi sposobna
da izmisli neki predmet koji nije vidjela. Ljudi prave izume, vješta djela,
građevine.
Nisu to neke nove izmišljotine: oni su već vidjeli nešto slično, i sada
to obogaćuju. Univerzalna inteligencija uspostavlja nove stvari. Djelimična inteligencija
je sposobna da uči, nju treba poučavati; Univerzalna inteligencija je vlastiti
učitelj: njoj nije potreban drugi. Tako, ako analiziraš sve stvari, njihovo
porijeklo i njihov početak je bila objava, i naučili su ih poslanici. Na
primjer, priča o gavranu,381 kada je Kabil ubio Habila i nije znao
šta da radi: a gavran je ubio gavrana, iskopao je zemlju, sahranio ga i
pokopao. Kabil je od
Na primjer, ruka, noga, oko, uho, i sva ljudska Čula, sposobni su da uče
od srca i uma; noga uči od uma da hoda, ruka uči od srca i uma da uzme. Oko i
uho uče da vide i Čuju, ali kada srce i um ne bi postojali, da li bi ova čula
funkcionisala i da li bi mogla reagovati? U odnosu na um i srce koji
predstavljaju suptilne osobine, tijelo je tjelesno i teško; ali, u tom
tjelesnom (materijalnom) tijelu postoji izvjesna ljepota zahvaljujući ovim
suptilnim (profinjenim) osobinama. Bez njih, ono je nemoćno i nečisto, prljavo
i bez dostojanstva. Tako su i djelomične inteligencije podređene Univerzalnoj
inteligenciji (umu): one uče od nje i njome se koriste; jer one su materijalne
i teške spram383 Univerzalnog uma.
Neko je govorio: "Mislite na nas sa dobrom namjerom (nijetom).
Glavna je dobra namjera (Nijet); riječi, postojale one ili ne, sporedne
su."
Učitelj reče: "Ta namjera (Nijet) je postojala u duhovnom svijetu
prije nego u tjelesnom. Jesmo li prebačeni u ovaj tjelesni svijet bez pravog
razloga? To je nemoguće. I riječ vrijedi; i ona je vrlo korisna. Ako posiješ
jezgru košpice kajsije samu, ona neće nići, ali ako posiješ jezgru zajedno sa
ljuskom, ona će nići. Znamo da i vanjski oblik ima svoj značaj. Molitva je u
duši: "Molitva postoji samo uz prisustvo srca."384 Ali,
neophodno je da joj daš formu, savijajući se i čineći sedžde (ruku i sudud);
tako ti ona koristi i postiže svoju namjeru. "Koji molitve svoje budu na
vrijeme obavljali."385 Ta molitva je duša, a spoljna molitva je
zemaljska; duša svijeta je kao okean, ona nema granica. Tijelo je obala i
kopno, ograničeno i određeno. Vječita molitva je samo za dušu; i duša ima
potrebu da se previja i da kleči, ali potrebno je da se očituje tjelesno
povijanje i klečanje, jer smisao je povezan sa formom. Ukoliko nisu ujedinjeni,
nisu ni korisni.
Kažeš daje forma uzgredna u odnosu na smisao, daje forma vazal (sluga) a
srce kralj? No, to su dopunski nazivi. Zaista, kako se može označiti glavno bez
sporednog? Ono je glavno u odnosu na sporedno; kada ne bi postojalo sporedno,
glavno ne bi moglo biti označeno. Kada kažeš: "žena", nužno
jepotreban muškarac; kada kažeš "Rabb" (gospodar), nužno je potreban
"merbub" (sluga); kada kažeš "hakim" (upravitelj), potreban
je "makhum" (onaj kojim se upravlja).
379 Cf. Kur’an. VII, 156-158. Izraz "utroni"
koji Rumi prevodi sa "neuk"
ima mnoga tumačenja. Najčešće je ono koje i on
prihvata, a koje stavlja akcenat
na Čudesnu prirodu Poslanikove učenosti. Ono znači "kao
od majke rođen", to
jeste, djevičanski dah, "neuk".
380 Cf. Mesnevija, IV, 1295 i
dalje.
3S1 Cf. Kur’an,
V, 31 i Mesnevija, IV, 1301 i dalje.
382 Razlog je bio taj Stoje
sjenka Univerzalnog uma bila napustila Kabilazbog njegovog djela. A njegov
djelomični um nije posjedovao to znanje. Odraz Univerzalne inteligencije je
pao na gavrana i on je postao Kabilov učitelj i tako ga naučio kako da
iskopa raku.
383 Suptilnosti...
384 Poslanički hadis koji citira
Gazali, "Ihja", I, str. 110.
385 Kur’an.LXX,23.
|